Internetul: Prieten sau Dușman?

Folosim în fiecare zi telefonul, dar poate și alte dispozitive: computer, tabletă, consolă de jocuri etc. Dar care sunt efectele acestora? Încă de când sunt mici, copiii primesc telefoane pentru a se juca în lumea virtuală. Iată niște informații din cartea „Demența digitală” de Manfred Spitzer (8): Într-un sondaj s-a aflat că în America, din 2000 de copii cu vârste cuprinse între 8-18 ani, ei petrec în medie 7,5 ore pe zi în mediul digital, iar într-un alt sondaj din Germania, din 43.500 de elevi de clasa a IX-a, petrec 7,5 ore pe zi în mediul digital. Un studiu recent de la The Common Sense Census arata ca adolescentii folosesc telefonul in medie 8:39 ore pe zi (12):

Efectele mediului online și ale folosirii gadgeturilor variază de la probleme fizice, cum ar fi postura sau obezitatea, până la efectele psihologice. Printre efecte se numără:

1. Efecte psihologice: Depresia, anxietatea, panica, izolarea socială (9), distrugerea empatiei (3).

2. Efectele reclamelor: În medie, copiii din SUA încep să se uite la televizor de la vârsta de 9 luni, iar 90% dintre copii până la vârsta de 2 ani se uită regulat la televizor. Astfel, multe reclame sunt făcute special pentru copii, iar copiii învață acea reclamă după doar câteva repetiții, după care își doresc produsul respectiv și îl privesc pozitiv. De asemenea, reclamele la mâncarea de tip fast food sunt țintite către copii, aproximându-se că, din cauza acestora, se vor provoca 20.000 de decese doar într-un an (8).

3. Efectul violenței: Violența din filme, seriale și jocuri video are un efect asupra vieții reale, făcându-ne mai violenți (8).

4. Copiii imită ce fac părinții lor: Dacă părinții folosesc mult telefonul sau se uită la televizor, și copiii vor face la fel (8).

5. Efectele nocive ale social media, precum Instagram, care provoacă depresie (vezi video: 7), anxietate, singurătate, teama de a nu fi la curent (4), pe lângă faptul că Instagram promovează pedofilia (5) (vezi video: 6).

6. Hărțuire și bullying online de pe rețelele sociale: Facebook, Instagram, TikTok (10).

7. Expunerea online a copiilor la conținut neadecvat, precum pornografia: Adolescenții care sunt dependenți de pornografie vor avea probleme în menținerea relațiilor (2).

8. În adolescență (între 13-15 ani), consumul TV este direct corelat cu abandonul școlar.

9. Pentru o bună învățare, copiii au nevoie de a aprofunda acel lucru; cu cât este mai superficial, cu atât se învață mai puțin. Grădinițele și școlile folosesc tot felul de tehnologii care ajută doar la învățarea superficială. De exemplu, în loc să scrie de mână un cuvânt ca să-l învețe, copiii aranjează literele cu mâna pe un ecran (8).

10. Probleme fizice, precum postura proastă, obezitatea (de aici vin o multitudine de probleme, precum diabet și alte boli cronice etc.), probleme cu ochii, dureri de cap, insomnie (9).

Cu toate acestea, 85% dintre mame spun că dau telefonul, tableta sau calculatorul copiilor lor pentru a sta liniștiți, să nu deranjeze (4).

Ce e de făcut?

Statul francez a făcut un studiu pentru a vedea efectele ecranelor asupra copiilor. Studiul a durat 4 luni, în care experții au analizat literatura de specialitate, au avut întâlniri cu o sută de profesioniști și discuții cu 150 de tineri, și au elaborat 29 de propuneri (1), printre care se numără (11):

1. Ca să se dezvolte corespunzător, copiii sub 6 ani nu ar trebui să aibă acces la ecrane. Asta înseamnă că și în cadrul grădinițelor trebuie interzis accesul la ecrane.

2. Accesul la ecrane între 6 și 13 ani trebuie să fie puternic limitat.

3. Copiii nu trebuie să aibă și să folosească smartphone până la 13 ani.

4. Copiii nu trebuie să aibă acces la rețelele sociale, precum Instagram, TikTok, Snapchat etc., până la 18 ani.

5. Părinții ar trebui să fie un exemplu pentru copii și să nu folosească ecranele așa de mult. Dacă părintele își verifică și utilizează telefonul, acesta interferează cu abilitatea sa de a se concentra când vorbește, mănâncă sau se joacă cu copiii. Fapt care afectează dezvoltarea emoțională a copiilor.

Surse:

(1)https://www.medscape.com/viewarticle/french-experts-provide-guidelines-childrens-screen-time-2024a10009c1?form=fpf

(2).https://codeschoolclubs.ro/dependenta-de-internet/

(3) https://www.opiniatimisoarei.ro/10-motive-pentru-care-internetul-ajunge-sa-ne-afecteze-negativ-viata/16/11/2013

(4)https://taticool.eu/efectele-telefoanelor-si-tabletelor-asupra-copiilor/#:~:text=Efectele%20sunt%20multiple%20%C8%99i%20destul,a%E2%80%91%C8%99i%20%C8%9Bine%20copiii%20ocupa%C8%9Bi.

(5)https://energycommerce.house.gov/posts/wsj-instagram-connects-vast-pedophile-network
(6)https://m.youtube.com/watch?v=QubECGVpAkM
(7)https://m.youtube.com/watch?v=pX2zvfD6GCY

(8)https://archive.org/details/manfred-spitzer-dementa-digitala.-cum-ne-tulbura-mintea-noile-tehnologii/page/66/mode/2up

(9)https://www.reginamaria.ro/utile/dictionar-de-afectiuni/dependenta-de-internet

(10)https://centrupozitiv.md/cele-3-efecte-negative-ale-internetului/

(11)https://www.theguardian.com/world/2024/apr/30/stop-children-using-smartphones-until-they-are-13-say-french-experts-in-report

(12)https://www.commonsensemedia.org/sites/default/files/research/report/8-18-census-integrated-report-final-web_0.pdf

Articole asemănatoare