Programa din România este una foarte încărcată, iar la unele profile de liceu pot fi chiar și 18-20 de materii. Chiar dacă elevii din liceele din România au o anumită specializare, aceștia sunt obligați să învețe la multe alte materii care nu au nimic de a face cu profilul lor. Aceștia trebuie să primeasca note la fiecare dintre aceste materii prin testări, ascultări, proiecte etc. și să învețe, în același timp, la materiile de interes.
Mai mult, unii profesori (destul de mulți) predau foarte repede materia, fară a da prea multe explicații și exemple, iar exercițiile le rămân elevilor de făcut acasă. În esență, profesorii predau intr-o oră câteva lecții, copiii neputând asimila informațiile. Acest lucru este îngrijorător. Nu numai că elevii trebuie să stea acasă să învețe lecțiile, ci și să facă exerciții fară a avea măcar un model de la profesorul din clasă. De aceea, majoritate copiilor au nevoie de meditații, pentru a înțelege ce se predă la școală.
O altă tehnică de ,,predare” a anumitor profesori este prin intermediul prezentărilor de tip PowerPoint, mai exact, aceștia citesc de pe aceste prezentări, făcute acum cine știe câți ani în urmă, când programa era probabil diferită, iar copiii fac conspect. Ce vor înțelege copiii din asta? Nimic.
Cu această problemă se confruntă și elevii claselor mai mici, cărora li se ,,sugerează” să cumpere tot felul de caiete de lucru, manuale auxiliare și gazete ca să aibă de unde să lucreze (de multe ori, profesorul va da teme și va lucra exclusiv de pe aceste manuale auxiliare, astfel încât să forțeze părinții să le cumpere). Ce se întâmplă cu copiii care nu-și fac temele?
Adesea, profesorul va spune că elevii nu se descurcă la diverse materii, îndemnându-i pe părinți să achiziționeze diverse materiale didactice. După cum vă puteți imagina, profesorii îi obligă pe părinți să achiziționeze toate acestea nu pentru că sunt ingrijorați de educația copiilor, ci mai mult din motive ,,financiare”. Nu în ultimul rând, majoritatea exercițiilor se dau acasă, profesorii justificand-se că nu au timp la oră să le facă. Asta este o minciună, dacă n-ar avea timp nu ar mai intârzia la fiecare oră.
Rezultatul? Aceștia nu mai au copilărie, din cauza numeroaselor teme impuse de profesori. Au toatea aceste teme, caiete speciale, manuale auxiliare etc. vreun efect pozitiv? Nu chiar. Conform testelor PISA, dacă includem abandonul școlar, peste 50% dintre copii sunt analfabeți funcționali.